Språkutveckling i förskolan
TAKK
Under vecka 40 kommer alla förskolor i området lägga stor
tonvikt på TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.
För att stödja barns verbala språk samt det skrivna språket,
är TAKK en bra metod som ofta används inom specialpedagogiken.
Tecken ger tre vägar till förståelse, det man hör, det man
ser (tecknet) och det man känner.
För barnen i förskolan är det viktigt med en god
kommunikativ miljö för att språket ska utvecklas. En god kommunikativ miljö är
där kommunikation står i fokus och där olika sätt att kommunicera uppmuntras
och tillåts.
Högläsning - ytterligare ett sätt att stödja barns
språkutveckling.
För att stödja barns kommunikation, språkförståelse och
ordförråd visar forskning på att högläsning är ett bra sätt.
På förskolan arbetar vi medvetet med olika högläsningsstrategier som innefattar :
· Att låta barnen fundera på bokens innehåll,
genom att enbart få se framsidan av boken.
· Stanna upp och samtala om innehållet i texten för
att uppmärksamma svåra ord och oklarheter, samt att sammanfatta innehållet.
· Barnen reflekterar kring innehållet i boken
genom bild och form.
För er vårdnadshavare med barn mellan 1-3 år, vill vi därför
slå ett slag för vårt ”Kapprumsbibliotek”, som är ett samarbete med
Oxiebiblioteket. Det innebär att ni som vårdnadshavare kan låna hem
olika bokpåsar som finns i våra hallar, bara genom att skriva ert namn på en
lista och stryka när ni lämnat tillbaka.
Med önskan om en trevlig och språkutvecklande stund med era
barn.