pant process

BLIXTEN

Vi fortsätter med hållbar utveckling processen. 

"I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden,

Mål,

 Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället."  Lpfö/18

Efter vi har reflekterat med barngruppen kring panten och vad detta innebär samt tittat på "panta mera med skurt" är det dags att prova själv och känna upplevelsen .

Tillsammans med barnen bestämde vi igår att gå till coop konsum och panta på tisdag ( utflykt dagen). 

Vi har pratat om när vi ska gå härifrån , vad vi ska ta med oss samt vad vi kommer att köpa av pant pengar. 

"chips", "choklad", "läsk", "glass", " godis", " blommor", "leksaker" och "mjölk" det vad barnen har kommit på till köp listan . 

På vägen dit har vi tittat på hur blommor har vuxit, gräset, träd och buskar färger, fåglar som hörs ute i naturen. Vi har även stannat vid asfalt backen, då har barnen tränat sin motorik genom att klättra, krypa och glida ner.

I coop butiken kunde vi inte vara hela barngruppen på grund av pandemin därför har vi delat upp oss i två grupper. Varje barn har fått möjlighet att panta minst en gång. 




Där läste vi vad som står på pant maskinen, hur vi ska stoppa flaskan och vad det hände om vi stoppar flaskan fel samt lyssnat på hur flaskor krossas och pressas inne.

Därefter räknade vi summan som vi har fått på kvittot och började kolla på saker som vi ska köpa och vad det kostar.



Vi har köpt smörgåsrån och maria kex som barnen ficka äta där även pengarna räckte till att köpa bär till smoothie som vi ska göra tillsammans med barngruppen under veckan.

Det är så härligt att följa barns utveckling och lärande och hur sin kunskaper ökar.