Blåa monster behöver hjälp

"Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och

förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material
och redskap" (LPFÖ, 18)


Bi-bot 
Barnens intresse ligger till grund för vår verksamhet och på detta sätt används digitaliseringen i många olika miljöer. Bi-bot används i olika konstellationer och miljöer på förskolan. Bi-bot används också i styrda pedagogiska aktiviteter.
                                                   Syftet med Bi-botar
Genom att använda Bi-botar har vi pedagoger en tanke att barnen ska få utforska bland annat: matematik, språk, samspel och teknik. Då brukar vi dela barngruppen i smågrupper, där barnen får möjlighet att använda Bi-bot tillsammans med några få kompisar och en pedagog. ofta får barnen olika uppdrag, tillexempel: att ta sig fram på kartan och hitta målet eller skatten.
Utifrån vårt tema "Vi är monster barn" valde vi att utmana barnen genom att använda sina fantasier, upptäcka och utforska. 



                                                  

Barnen fick lyssna på en saga/berättelse sen efter sagan fick barnen ett uppdrag att hjälpa den blåa monster som har gått vilse. 


"Det var en gång, ett blått monster som hade tråkigt hemma, han ville gå ut och leka med sina kompisar. Blåa monster gick och tog på sig sin jacka och sina skor och öppnade dörren, han tittade på vänster sida och höger sida, han tittade en gång till sen gick han till  vänster sida. Den blåa monster stannade efter att han har gått en bit, han tittade runt och blev lite oroligt eftersom och han sa ojjjjj var är jag nu? Blåa monster började gråta och sa jag vill ha min mamma".



Barnen fick bygga olika bannor med hjälp av kaplastvar sen fick de använda Bi-båtar för att vägleda den blåa monster till sin mamma.