Demokrati val

Läroplanenen är förskolans styrdokument och det ska vara en utgångpunkt till utbildningen i förskolan. Utifrån det ska arbetslaget "ansvara för att visa respekt för individen och medverka till att skapa ett demokratiskt klimat, där barnen får möjlighet att känna samhörighet och utveckla ansvar och solidaritet" (lpfö 18).

Denna veckan har vi varit på utflykt, men för att kunna ha barnens delaktighet och inflytande med i valet på vilken lekplats vi ska gå till, har barnen fått möjlighet att rösta och göra sig hörda. 

Barngruppen har fått tre olika lekplatser att välja mellan, de fick rösta muntlig först men då upplevde vi att alla barn inte har fått möjlighet att förstå och hänga med i röstning.

Därför utifrån barns olika behov och för att kunna bekräfta förståelse för demokrati och röstning hos barngruppen, har vi gjort om röstningen men på ett annat sätt.
Vi personalen har delat upp oss till tre olika platser , där varje personal har presenterat en lekplats. Då fick barnen rösta genom att gå till den vuxen som presenterade den önskade lekplatsen. Efter alla har gjort sitt val, räknade vi hur många barn som finns i varje grupp och utifrån antalet och majoriteten blev den lekplatsen som vi gick till.