Nyckelpiga robot

Nyckelpiga robot det vad barngruppen har kallat blue-bot för.

       
                                                                               

Som vi har informerat och visat er tidigare att vi har arbetat med programmering analogt  (arbetet har skett genom pil bilder iförr).
Men för att kunna koppla arbetet till vårt utvecklingsområde " Digitalt meningsskapande i förskolan" har vi erbjudit barngruppen blue-bot.
Blue-bot är en programmerings figur som barngruppen fick undersöka denna veckan. Vi har varit i små grupper i digitaliserings rum som vi har skapat uppe på Droppen avdelningen .
Där har vi introducerat blue-bot för barnen. 
Tillsammans med barnen har vi testat blue-boten, tryckt på olika knappar , undersökt hur den fungerar.



       


                                                                                                                                                            
                                                                              

 

Efter det har barnen och blue-boten fått ett uppdrag. Uppdraget var att varje barn ska programmera sin blue-bot för att kunna komma fram till första bokstaven i barnets namn.
Många försök, funderingar, samarbete mellan barnen och vuxna har skett innan barnen har lyckats att nå målet.

"Utbildningen ska ta tillvara barnens egna erfarenheter, behov och det de visar intresse för. Men barnen ska också kontinuerligt utmanas vidare utifrån läroplanen genom att inspireras till nya upptäckter och kunskaper", Lpfö/18