Olika bilder om olika aktiviteter spontana som styrda! v14.

1
1-Barnen vill plocka skräp. så gör vi det! " Vi räddar världen!" säger dem. i deras spontana intresse ser man deras medveten om hur viktigt det är att inte lämna skräp som inte tillhör naturen. vi plockar om samtalar om källsortering. Varför är det viktigt att inte slänga skräp i naturen?  vi samtalar om det också. Barnen kan mycket!
2

3
2-3.Lärande, lust och glädje skär under hela dagen; T o m vid lunchen! Vi  ritar, skriver och skapar " konstverk" i våra tallrikar. Tillsammans med barnen samtalar vi om vad är en konstverk. " det är en staty !" " en målning" säger ett annat barn. Barnen delar med sig sina funderingar, erfarenhet och kunskap. Och pedagogen berättar om olika former konst kan vara...

4
4-Ute på stora gården , hittar barnen " maskbajs". Vad är maskbajs? frågar pedagogen. " jord!" berättar ett barn. Barnen samtalar om masken och att den " bajsar" ord. vi ställer frågor och samtalar med barnen. I Barnens funderingar och samtal ser vi spår av kunskap som barnen har lärt sig tidigare. ; kunskap om kompost och förmultning. och barnen hittar " kaninbajs"!!! då passar vi på jämföra storlekar och formar! :)
5

6
5-6 Mattelek & språklek på samlingen!  uppdrag: vi räknar tillsammans hur många barn vi är! sedan får varje barn hämta en sak som finns på gården och komma tillbaka med den. frågan är Hur många saker har vi tillsammans? "12!!!" svarar barnen efter en liten stund att fundera.  
Sedan sorterar vi alla samlade saker och räknar vi ut hur många som finns samt beskriver vi hur de ser ut!  
7
7.Dans och rörelse har vi också! 
8
8. frilek på avdelningen. Bygga med magneter och leka med sin fantasi!