Panta mera med skurt

Blixten

Som vi har informerat er tidigare att vi arbetar med hållbarutveckling-processen parallellt med temaarbetet.

Vi har börjat processen utifrån "Barr och Pinne räddar världen" från (URskola). Tillsammans med barngruppen har vi tittat på vad som väckte nyfikenhet och intresse för miljön hos barngruppen.

Vi har fortsatt med källsortering och återvinningen genom att återanvända material i skapandet samt att besöka olika miljö och källsorteringsstationer och att gå kasta och sortera soppor i vårt miljöförråd oftare.

För två veckor sedan skulle vi börja med pant processen men utifrån barns reflektion kring panten då, har vi väntat lite med det.
Här är barns reflektion kring pant då,
"gå till affären , köper pengar", " köper en dricka", " kommer alla flaskor i soptunnan", " skräp", " burkar".

Utifrån barns reflektioner bestämde vi att visa barngruppen ett konkret exempel som ger barnen möjlighet att tänka , fundera och  utveckla förståelse för pant och återvinning innan vi går tillsammans med dem och pantar i affären.

Därför har vi tittat på "panta mera med Skurt" tillsammans med barngruppen.




Här är barns reflektioner efter vi har tittat,
" tar flaskor, och  burkar till affären", " kastar i ett runt håll", " trycka på den gröna knappen" , " kommer ut en lapp", " man får pengar", "köper chips och glass", " en kvitto", jag har sett den i konsum".

Vi ska fortsätta med denna processen genom att gå panta tillsammans med barngruppen . Då får de möjlighet att få nya upplevelser. 
      
Önskar er en trevlig helg