Kan vi göra en boll med lego?

I Lpfö18 står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

Hangaard-Rasmussen (2002) skriver att lek med konstruktioner (t.ex. lego) betraktar Piaget som ett gränsfall någonstans mellan lek och arbete. Han skriver också att i pedagogiska sammanhang brukar man kalla detta slag av aktivitet för sysselsättning och att konstruera innebär att ständigt ställas inför problem som måste lösas. Man lär sig något.

Många av barnen på Blixten är väldigt glada i att bygga med lego. Att bygga med lego är en bra samarbetsövning eftersom barnen bygger tillsammans, oftast i par, men ibland med tre eller fyra barn i samma grupp. Barnen samarbetar medan de bygger och diskuterar med varandra när de tycker olika om hur de ska göra. 

Idag byggde vi olika figurer med lego och tillsammans med barnen hade vi diskussioner om vad kan man/inte kan bygga med lego då jag som pedagog frågade barnen om de kan bygga bollar av lego? Barnen funderade och tittade på lego bitarna igen och de sa, 

"nej det går inte för att lego är hård, om den var mjuk då kunde vi, men titta titta fröken det går inte att böja för att den är hård. 

pedagog: kan ni bygga en boll av lera då? 

Barnen: jag det kan vi 

pedagog: hur

Barnen: för att man kan rulla den i handen och den bli rund, och leran är mjuk så vi kan bygga med den, men lego är hård vi kan inte rulla den.