Solgruppen

 Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla "förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap".(Lpfö 18)

bygg och konstruktion ses ur olika perspektiv och behandla många olika ämne såsom matematik, språk, empati och förhållningssätt. I läroplanen för förskolan räknas målet som berör bygg och konstruktion till teknikämnet. Förutom att bygga och konstruktion kan vara en upplevelse som förskolan erbjuder är det också ett språk och verktyg som barnen kan använda för att skapa egna identiteten och vinna förståelse för olika samhällsfenomen(Mylesand 2007)

under veckan fortsatt Solgruppen med flygplanet som vi håller på och bygga. Tillsammans med barnen hade vi diskussioner om hur en flygplan ser ut? Barnen fick berätta sina upplevelser och sina tankar. Sedan fick de göra hjular till flygplanet genom att rita en cirkel på en bit kartong och sen klippa ut den. Här tränar vi på språk, matematik, teknik, finmotorik samt samarbete.

 Här kommer barnens kommentarer 

"ett flygplan har två hjular, nej det har tre hjular, det finns en framme och två bak och det finns många fönster kanske 1000 fönster. vi ska göra dörrar också annars vi kan inte åka, ja flygplan har en dörr nej det finns två dörrar en bak och en framme. jag vet för att jag åkte många gånger med flygplan och jag är inte rädd, jag tycker det är läskigt det är jätte högt och vi är uppe i himlen. ja eller hur vi kan se molnen en gång jag var i molnen och jag kunde inte se nånting allting var vit".