Wifi puck

förskolan ska sträva efter att varje barn ska få förutsättningar att utveckla digital kompetens och att de ska få använda digitala verktyg på ett sätt som stimulera lärande. förskolan ska även ge barnen kunskaper för att kritiskt kunna granska information.(Lpfö18)

Wifi puck 
Barnens intresse ligger till grund för vår verksamhet och på detta sätt används digitaliseringen i många olika miljöer. wifi puck används i olika konstellationer och miljöer på förskolan. wifi puck används också i styrda pedagogiska aktiviteter.
                                                   Syftet med Wifi puck
Genom att använda wifi puck har vi pedagoger en tanke att barnen ska få utforska bland annat: matematik, språk, samspel och teknik. Då brukar vi dela barngruppen i smågrupper, där barnen får möjlighet att använda wifi puck tillsammans med några få kompisar och en pedagog.

Barnen fick undersöka och utforska med hjälp av Wifi puck genom att testa den på olika material, tillexempel, sina kläder, sina kropp(händer, fötter, ansikten).
 

Här kommer barnens reflektion kring Wifi puck,

 "vi har tittat på händerna och tog bilder,  när jag tittade på min hand så såg ut helt nånting annat det var inte det som jag ser,  mikroskopägget gör att jag kan se bättre,  mikroskopägget gör de små saker större, när vi tittade på håret så den såg ut som spindelnät, ja och när vi tittade på frökens örhänge sen ser ut som en blomma och min tröja ser ut som en mata"