Projektens avslutning - Droppens programmering


Under terminens gång har vi erbjudit barnen möjlighet att genom ett projekterande arbetssättet utvecklar sin inflytande och delaktighet inom projektens ramar , men samtidigt har vi strävat efter att utveckla barnens digitala kompetenser i en meningsfull sammanhang, där de estetiska uttrycksformer blev en naturlig verktyg i utformning av undervisningstillfällena.

För att kunna erbjuda barnen utrymme för meningsfulla sammanhang, men samtidigt fånga deras intresse kring utvalda boken "Alla tre på utflykt med förskolan Ärtan" har vi skapat tillfällena , där utforskning av bokens illustrationer bearbetades både analogt och digitalt. Utforskning av bilder i sin grundläggande form blev vårt fokus under projektens gång, vilket ledde oss framåt till skapande av olika sorter av bilder i den analoga och digitala formen, men samtidigt har de tillfällena möjliggjort utformning av språkutvecklande mötes platser mellan barn/barn och barn/ vuxna. 

Bland annat har barnen utmanats i att skapa bilder med hjälp av olika typer av material som modellera, färg, pennor, naturmaterial, men samtidigt har de utvecklat sina kompetenser i att skapa digitala bilder utformades med hjälp av kamera eller producerade genom produktiva appar. Uppkomna bilder av snigelsnäcka är resultat av utforskning med mikroägget som uppskatdes av barngruppen.

Slutligen hade vi erbjudit barnen möjlighet att skapa en egen tavla med hjälp av små robotar som hade en fästad penna på framsidan. Under undervisning fick barnen instruktionen som påpekade på att deras programmering  av robotar kommer att orsaka rörelser, vilket återigen skapar en bild-tavla beroende av den uppföljda koden. Resultat blev mer än förväntad! Abstrakt konst!



Tack för den här tiden!