Femårsgruppen

 Hej allihopa!

Idag hade vi första femårsgrupp träffen. Barnen kändes sig stora, stolta och de hade roligt tillsamman.

Vi började vårt första träff genom att ha en gemensam namnsångs samling där barnen fick presentera sig för varandra, sen hade barnen möjlighet att komma med ett förslag på vad gruppen ska heta och därefter fick barnen rösta. Det bestämdes att gruppen skulle heta "SOL". Vi har tillsammans målat en stor sol som representerar femårsgruppen. Vi avslutade aktiviteten med en gemensam lek. 










Här kommer lite information om hur ska vi jobbar vidare med femårsgruppen.


                                    Solglimten förskola HT 2021

                                           5-års grupp

Syftet:

Syftet med denna tema/projekt är att göra en grovplanering över 5 års verksamheten på Solglimtens förskolan HT 2021. Vi kommer börja med att utgå från jaget till att sträcka oss utåt till närmiljön, detta för att barnen skall utveckla självkännedom samt kännedom om sin när miljön för att bli trygga individer. Vi pedagoger önskar synliggöra olikheter och ta del av varandras kulturer för att barnen ska kunna växa upp till demokratiska samhällsmedborgare som accepterar och respekterar varandra. En del av detta kulturarbete innefattar att varje vecka reser vi till ett land, där ser vi vilken kultur, maträtt, klädsel och språk har de. ”Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund” (läroplan för förskolan).

 

Innehåll

Strävansmål:

-       Självkännedom - trygghet över jaget.

-       Insikt i egna kulturen samt andra

-       Lära känna närmiljön

 

 LPFÖ (2018)

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

-       - sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,

 -  självständighet och tillit till sin egen förmåga,

nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet,

 - både det svenska språket och det egna nationella minoritetsspråket, om barnet till­hör en nationell minoritet.


Vad ska utvecklas/utmanas?

-       Självkännedom genom att medvetande göra information som att hur ser jag ut, hur ser min hemmiljö ut, vad tycker och känner jag om saker och ting.

 

-       Delaktighet, känsla och respekt för den egna kulturer samt andras kultur genom att synliggöra språk, hemmiljö samt yttra egna och lyssna till andras åsikter.

 

-       Lära känna sin närmiljö genom att skapa miniatyrer och besöka med antingen bussresa eller promenera.  

de De som  är ansvariga för femårsgruppen är 

F    Farahnaz från Blixten

N     Noura  från Blixten

       Birgita  från regnbågen