Berättelse av skapandet


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form.(Lpfö/18)

Med kontinuiteten till projektarbetet som vi påbörjade förra veckan
delades barnen in i två grupper under förmiddagen. Syftet var att barnen skulle rita och måla en alster utifrån boken "alla tre inne på förskolan"   Vad händer om Ester öppnar dörren? Barnen hade massa förslag, det var allt från en mönster, en snögubbe en sol som skiner eller en regnbåge.

Vi pedagoger satte fast bilden med Ester på pappret så att barnen kunde fundera kring var de skulle rita,
därefter fick en grupp måla med vatten färg medan den andra gruppen ritade med färg pennor på ett stort spännpapp vad trodde de att det finns bakom dörren om Ester öppnar dörren? När barnen kände sig klara så samlades vi igen för gemensam avslutning där fick de berätta vad de har ritat eller målat.

Två fantastiska alster som nu finns på avdelningen, Vi kommer att arbeta vidare med estetiska processer där vi utvidgar barnens kunskaper inom det konstnärliga. Vi pedagoger upplever att estetiska lärprocesser är något positivt och ett bra verktyg i utbildningen. Genom estetiska lärprocesser alla barn får möjlighet att uttrycka sig på sitt eget sätt. 



                                           Här ett barn har ritat Ester som vill öppna dörren