Vad tittar Idde på egentligen?

Idag bloggar jag med två barn som har varit med om dagens planerade undervisningstillfälle. Barnen delades in i två grupper under förmiddagen, ena gruppen var inne medan den andra var ute och hade olika samarbetslekar. 

Båda grupperna fick träffa Spågumman Julia och hennes magiska kula. Spågumman Julia är en av karaktärerna ur språkmaterialet "Läsfixarna", där syftet är att barnen bland annat ska få möjlighet att fantisera och lista ut vad en bok kan handla om utifrån bokens framsida. 


Barnen fick hålla spåkulan och välja om de ville gissa vad boken skulle handla om, eller om de ville skicka vidare den till barnet bredvid. Förslag som kom upp från båda grupperna var följande: 
- om dom tre barnen på förskolan Ärtan
- om en vattenpöl
- om en cykel
- om en spade
- om olika saker

Vi läste boken och pratade mycket om bilderna och om barnens egna erfarenheter. Båda grupperna fick efteråt reflektera och diskutera kring följande bild som jag valt ut i förväg. Jag berättade för barnen att jag tyckte denna bild var så spännande för vad är det egentligen som Idde tittar på? 

Barnen hade en massa förslag, det var allt ifrån en krokodil, kompis, ett hjärta till att hon gömde sig för någon. Därefter fick barnen rita med oljepastellkritor på ett stort spännpapp vad de trodde att Idde tittade på. För att tydliggöra för gruppen att detta var en gemensam målning så hade jag musik på (instrumental jazz) och när den stannade så bytte de plats med varandra. När barnen kände sig klara så samlades vi igen för gemensam avslutning där de fick berätta (om de ville) något om vad de hade skapat. 

Barnen som jag bloggar med berättar att det ritades en raket, ritat olika hundar och att de ritade det som de trodde Idde tittade efter. När jag frågar hur det kändes att rita med oljepastellkrita så kändes den mjuk. 

Jag satte fast bilden med Idde på pappret så att barnen kunde fundera kring var de skulle rita. 


Här mäter ett barn med en krita så att det som ska ritas får plats bredvid Idde. 
 
Det färdiga alstret och redo för grupp två


Grupp två fick börja på samma sätt som grupp ett. Jag presenterade Spågumman Julia och vi diskuterade om bokens innehåll samt bilden som jag i förväg hade valt ut. Istället för att rita med oljepastellkritor så fick barnen måla med temperapuckar (vattenfärg) då oljepastellen lyser genom det målade när det har torkat och ger en magisk effekt. Barnen som bloggar med mig idag berättade att barnen i gruppen tyckte det var fint som de andra barnen hade ritat och att det var roligt att måla till musik (instrumental jazz här med). De målade först försiktigt bredvid det som de andra hade ritat och det var först som jag berättade att det var ok att måla över oljepastellen som de började utvidga sitt måleri. Jag berättade att när det färgen torkar så lyser oljepastellen genom och de trodde att det var trolleri. 
Teknik-övande, för att få mycket färg på penseln som ger önskat resultat, så gäller det att arbeta upp ett lödder i färgen så att färgpigmenten börjar reagera med vattnet och släpper pucken

Här ser man tydligt hur effektfullt det blir när oljepastell och temperapuck blandas 

Barnen var väldigt noga med detaljerna i sitt estetiska utforskande

Samarbete kring ett annat barns ritande

Ett hjärta över förskolan Ärtan 

Ett alldeles fantastiskt alster som nu finns mitt i rummet. Vi kommer att arbeta vidare med estetiska processer där vi utvidgar barnens kunskaper inom det konstnärliga.