Vad händer om Ester öppnar dörren?

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla


•ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
•fantasi och föreställningsförmåga,

Idag delades barnen in i tre grupper under förmiddagen, ena gruppen var inne medan de andra var ute. Barnen i de olika grupperna fick titta på bokens framsida " Inne på förskolan ärtan". Vi läste 2 sidor av boken och pratade mycket om bilderna och barnens egna erfarenheter. 
Vad händer om Ester öppnar dörren? Vart kommer hon hamna då? 
Utifrån dessa frågor fick baren berätta och uttrycka sina tankar samt berätta om vad de tycker att det kommer hända i nästa sidor .
 Syftet är att barnen bland annat ska få möjlighet att fantisera och lista ut vad en bok kan handla om utifrån bokens bilderna. I nästa träff kommer barnen rita/måla vad de tror det finns bakom dörren.


Barnen har kommit med massa förslag, här kommer barnens kommentarer,

"jag tror det finns ett spöke bakom dörren, och jag tror vi kommer in i köket om vi öppnar dörren, eller det finns massa leksaker där inne, ja jag tror vi kommer in i lekhuset, och jag tror vi kommer in i lekrum om Ester öppnar dörren, eller vi kommer in i en hiss eller en garderob".