Barnen bloggar om berättelserna

Idag bloggar vi med fyra barn som ville vara med och berätta om den undervisningssituation som alla barn har erbjudits denna vecka. 

Vi förberedde genom att välja ut olika berättarkort som barnen skulle få bygga en berättelse utifrån. Barnen var uppdelade i tre olika grupper som tillsammans skapade en berättelse. Vårt syfte var att utveckla barnens språkförståelse, utöka deras ordförråd, samspel med andra, turtagning, fantasi och kreativitet och att avbilda tvådimensionellt till tredimensionellt. Efter berättelsen var gjord så fick alla barn välja ett kort att avbilda i Plastilina-lera. 

Barnens reflektioner: Det började med en klocka på kortet, vi hittade på en berättelse om klockan. Vi hade även en dinosaurie på ett kort, flygplan, en fot, en hatt, en nyckel, en yxa, en delfin, ett lejon och en häst. Min berättelse handlade om en häst och en cowboy. En nyckel som delfin lekte med och delfinen tog sönder nyckeln för att den inte ville leka mer med. Sen flög cikusgubben ett flygplan som ramlade ner i vattnet. Idde hittade klockan och en annan tog den och dinosaurien hämtade den till Idde igen. Cirkusen började brinna och en elefant sprutade vatten och räddade cirkusen. 

Efter berättelsen så fick vi ett kort och vi skulle göra den i leran. Jag gjorde en delfin, jag gjorde en fot med nagellack och ett band på foten och jag gjorde ett hjärta. 





Jag tyckte det var roligast att göra ett hjärta efter, att göra delfinen och jag tyckte det var roligast att göra min fot.  

Syftet med att blogga med barnen är att synliggöra deras röster, göra dem delaktiga i den utbildning som de erbjuds samt att reflektera i meningsfulla sammanhang i mindre grupper. Vi kommer att fortsätta med att blogga med barnen och göra dem delaktiga i utbildningen på olika sätt. 

Barnens fantastiska alster kan ni se i hallen.