"Hur många planeter har vi"?

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
"nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld".



"Hur många planeter har vi"? frågar ett barn när tittar vi på solsystemet under uppevila. Eftersom intressen var stort så tittade vi tillsammans med barnen på en film om solsystemet. Där fick vi se de 8 planeterna. därefter ritade barnen varsin planet.
Under aktiviteten hade barnen diskussioner om vilken planet är störst, vilken är minst och vad de heter.
barnens teckningar finns nu på avdelningen och barnen brukar ofta gå fram och peka på sina teckningar och benämna de.




                                                   vi tittar på en film om solsystemet 
                                     Här räknar ett barn hur många planeter finns på solsystemet.

                                                           "Titta jag ritade jordkloten" 
                                                 Barnens teckningar på solsystemet