lek på Regnbågen

( ur lpf 2018)Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande

För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva.

Isfågelns ägg lockar barnen till att utforska isen. Den är kall, hård, glatt, men kan fastna och förvandlas  till vatten. Barnen tränar sig på samspel, fantasi, drar slutsatser och frågar.

Barnen undersöker målningarna på avdelningen med youscan och lärplattan.
Barnen leker olika rollekar i vårt stora rum då tränar de empati, samspel, fantasi, språk.



Vi målar med olika metoder som barnen sedan provar spontant.

En koja till kaninerna som barn byggde när vi var på utflykt.