fortsätter med undersökning

I varje moment i utbildningen samtalar, funderar och reflekterar vi kring olika saker. Spontana och planerade aktiviteter baserar undervisningar på.
I frukt samlingen har barngruppen funderat på  varför finns det olika färger på äpplen och inte på bananen. Vi har pratat om hur frukten växer, var . Några barn har kommit på att måla träden, andra barn har tänkt på att vi kan stoppa bananen i karamellfärgen. 
Utifrån barnens utveckling och inflytande har vi genomfört experimenten tillsammans med barnen.
Vi har tagit fram en helbanan , delat upp i två halvor. Varje halv blev halvskalat.
I den ena glaset har vi blandat vatten med blått färg och i den andra har vi blandat vatten med svart färg.
Vi har väntat en kvart, olika gissningar och förväntningar, ( det ska bli helt svart, äckligt ser ut , olika färger, smakar inte gått)

 men efter har tiden  gått ser vi att färgen har inte fastnat ordentligt på bananen och att oskalat banan har inte alls fått färg och fortfarande vit ???!!!!( kanske behöver att vara länge i vattnet) 

                                                    
                                         

Därför har vi stoppat bananen igen i färgen under hela natten.

Resultatet när bananerna har varit i vattnet hela natten 

                                                  


                          Barnens reflektion:
                                                               -det blir blå,
                -så mjukt,         - banan skal är bra
-inte bra att äta,                             - jag vill inte känna,