undersöka & fundera

Med syfte på att hålla utbildning & lärandet utomhus och inomhus har vi undersökt karamellfärgen med is och vatten.
 Ute på gården har barnen visat intresse för att spionera och ta detektiv rollen. Vi har erbjudit barngruppen kikaren, förstoringsglas. Några barn har letat efter insekter, några har letat efter djur spår och några har undersökt isen när vi har sprutat på en blå karamellfärg. 
Många funderingar, samtalar, och frågor har barnen ställt till oss och till varandra.

Utbildningen ska ta tillvara barnens egna erfarenheter, behov och det de visar intresse för. Men barnen ska också kontinuerligt utmanas vidare utifrån läroplanen genom att inspireras till nya upptäckter och kunskaper, Lpfö/18

                                                                                       
                           

                                                     

Inomhus har vi undersökt vatten med karamellfärg, sugrör och diskmedel. Vi hällde ut färgat vatten i plast muggar som varje barn har fått. Barnen fick välja färgen på sugrören. När vi blåste lät det högt och bubbligt men inga bubblor har kommit upp. Vi har funderat på vad som saknas och vad  det är som behövs för att bli bubblor. Barnen har kommit på (det är sopbubblor, blåsa hårt, diskmedel …)
vi hade tagit fram diskmedel och började blåsa igen och så här var resultat,