V4 Skolgruppen experimenterar vidare med is, vatten och färg!








Före veckan har skolgruppen tagit fram formarna som vi lade i frysen. tillsammans med barnen reflekterar vi över vad som har hänt med vattnet som lade i frysen. "Is!!!Vattnet har frusit!!!! "säger dem. 
Nu tar vi vidare vår experiment: Nu smälter vi isen. Vad händer då? Vad betyder ordet Smälta? och varför smälter den? Vad blir det då? Vad händer med färgerna när man blandar ihop dem? Vi samtalar tillsammans med barnen. Samtidigt använder vi olika matematiska begrep som barnen får utforska själva: experiment med vågen, räkna upp isbitarna.
Barnens tanker: " Vatten är is; det smälter när isen blir vatten." " När man är inne och varmt smälter isen snabbt". " På element smälter det snabbt". " Färgen ändrade sig".

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
_
förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
– förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta, ”
Lpfö 18.