Bi-bot

Bi-bot 
Barnens intresse ligger till grund för vår verksamhet och på detta sätt används digitaliseringen i många olika miljöer. Bi-bot används i olika konstellationer och miljöer på förskolan. Bi-bot används också i styrda pedagogiska aktiviteter.
                                                   Syftet med Bi-botar
Genom att använda Bi-botar har vi pedagoger en tanke att barnen ska få utforska bland annat: matematik, språk, samspel och teknik. Då brukar vi dela barngruppen i smågrupper, där barnen får möjlighet att använda Bi-bot tillsammans med några få kompisar och en pedagog. ofta får barnen olika uppdrag, tillexempel: att ta sig fram på kartan och hitta målet eller skatten.

Utifrån vårt tema "alla tre på utflykt med förskolan ärtan" valde vi att utmana barnen genom att använda sina fantasier, upptäcka och utforska.

 Barnen fick ett uppdrag och det var att;
Pedagogen visade kartan till barnen och berättat att Idde vill hjälpa hunden som har gått vilse, men hon kan inte hitta den rätta vägen, hur ska vi hjälpa Idde? 
Barnen tittade på kartan och de kom med olika förslag och lösningar. Efter mycket diskussion och samarbete kunde barnen hitta olika vägar genom att använda Bi-botar. 

På kartan var olika bilder på trafiken och tillsammans med barnen har vi diskuterat om vad betyder de olika bilder.

veckans Begrepp 
Damm
stopp skylt 
trottoar
övergångställe 

barnens reflektion kring Bi-båtar
"jag vet hur bi- boten fungerar, man måste trycka på knappen och sen trycka på gå knapen, titta om du vill gå tre steg fram då måste du trycka tre gången på knappen, om man vill svänga då måste man trycka på den knappen som pilen är lite sned, du kan backa tryck på den pilen så det går att backa, nu jag trycker 5 gånger på den knappen då går Bi-boten 5 steg fram".