"Valle behöver hjälp"


"fantasi öppnar dörrar till nya världar. Den hjälper oss att förstå andra människor, driver oss att ständigt uppfinna nytt och ifrågasätta. Fantasi gör det omöjliga möjlig. Att vårda den fria, lekfulla och ibland fullständigt galna fantasi hos ditt barn för med sig massiv med fördelar". ( Malin Bergström barnpsykolog)

Enligt läroplan för förskolan skall den pedagogiska miljön skapa en trygghet samtidigt som den skall locka till lek och lärande. Leken skall även stimulera barnens fantasi och kreativitet. även forskningen har visat att den pedagogiska miljön är viktig för barnens lek, fantasi och kreativitet. För att verksamheten i förskolan skall kunna bedriva enligt läroplanens mål är det viktigt att skapa miljöer där barnen inspireras till olika sorters aktiviteter och handlingar samt utforskande och upptäckande. 

Valle ska till förskolan men han kunde inte hitta vägen så Idde ritade en karta till Valle för att han skall hitta vägen till förskolan. Kan ni hjälpa Valle genom att titta på kartan och bygga en väg med hjälp av magneter?

Utifrån vårt tema "alla tre på utflykt med förskolan ärtan" valde vi att utmana barnen genom att använda sina fantasier, upptäcka och utforska. Jag som pedagog visade kartan till barnen och berättat att Valle behöver hjälp och hur ska vi hjälpa Valle? Barnen hade väldigt kreativa idéer och de kom med olika förslag och lösningar. Efter mycket diskussion och samarbete kunde barnen bygga en väg med hjälp av magneter. 

Här kommer barnens reflektion

" jag tror Valle vill gå till skogen nej jag tror Valle är vilse, där e förskolan som finns på boken, vi ska rita en väg så Valle kan gå till förskolan, okej jag kan bygga jag är jättebra på att bygga och jag är duktig på att rita kartor, vad är den runda(rondell) vi ska göra två såna rondeller, den här vägen är stängd vi ska göra en annan väg, bra vi kunde nu, kan Valle gå till sina kompisar, jag kan visa Valle nu, kom Valle den här vägen du kan gå, nu är Valle framme:)"