"Foam clay"

 Undersöka och skapa med foam clay blev väldigt intressant under veckan och barnen har skapat väldigt många olika former som ledde till diskussioner om de olika modellerna. Barnen har verkligen fastnat för det materialet, det är enkelt att arbeta med och inbjuder till härliga samtal.

vad är foam clay?
foam clay är ett grymt material att använda till modellering. Lerans luftiga konsistens gör att man kan fästa den på papermaché, trä, plast figurer eller man kan bara forma leran med händerna och göra olika former.

Varför jobbar vi med skapande i förskolan?
I förskolan använder vi skapande aktiviteter dels för att lära om andra saker (nya begrepp) dels för att lära om konstnärliga uttryck. Genom skapande kan barnen uttrycka sina tankar, erfarenheter och upplevelser. förskolan ska ge utrymme för barns fantasi och kreativitet.


Bilderna visar hur barnen gjorde olika modeller av foam clay.

här kommer barnens reflektioner,
"titta jag gjorde en krona fast jag tycker den ser ut mest som det som finns på havet(alger). waww titta på mina köttbullar, jag gjorde små och en stor köttbullar. du har inte fat till dina köttbullar, man måste först göra en fat för att lägga köttbullarna i den. titta på min tomtehatt, jag ska göra också en tomtehatt. jag gör en tårta så vi kan äta den till mellanmål".