Lockande årstid



I läroplan för förskolan står det att vi ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för sin egen roll i naturens kretslopp och utveckla sitt kunnande om växter och djur. Därför är det viktigt att vi pedagoger erbjuder barnen rika och varierande naturupplevelser i olika sammanhang. vi pedagoger måste inte kunna allting men vara med och väcka barnens nyfikenhet och tillsammamans med barnen upptäcka och undersöka. Genom naturupplevelser stimuleras barnens olika sinnen och i vårt samspel med barnen skapar vi sammanhang genom konkreta naturupplevelser.

I måndags hade vi en utflykt till skogen, Utflykten skapade positiva upplevelser så att barnen började undersöka naturen genom att använda utforskande material såsom kikare, luppar och naturbok. Barnen hittade sniglar, spindlar och maskar. Tillsammans med barnen hade vi diskussion om hur dessa insekter ser ut och vad de äter. Höstens natur fångade barnens uppmärksamhet och det kom upp diskussioner om varför trädet har tappat all löv? varför det finns inte kvar äpple på trädet? varför löv ändrar färg?
 
här kommer barnens reflektion

"det finns inte sol och därför det finns inte äpple kvar, nej jag tror maskarna har ätit upp alla äpplen, det är kallt och det finns inte sol därför löven är brun," 

Dessutom fick barnen träna på sin grov motorik som t.ex. springa upp och nedförsbacke, balansera, och klättra. Vi avslutade dagens utflykt genom att ha stopp dans, barnen hade roligt och de tyckte att det var spännande i skogen.