Vi fortsätter med vårt tema

                                   


Vi har kopplat färger till vårt tema som ni vet och i våra lärmiljöer har vi skapat med de färger vi jobbar med just nu i projektet så att barnen får både möta det genom synintryck och att arbeta med det i lera,  konstruktionsmaterial mm.  
                                                                     
Barnen har en låda på Solstrålen där vi tillsammans med barnen har valt ut de trafikmärken som barnen  känner igen  ute i trafiken. Barnen kan ta fram och använda bilderna i leken tillsammans med oss pedagoger. 



Vi jobbar med trafikskyltarna eftersom i vår gemensamma tema bok på förskolan handlar det om att gå på utflykt och barnen har intresserat sig för dessa trafikskyltar som man kan möta ute i gatorna.


                                                                                       



                                                                                         




Barnen gillar att berätta om vad stoppsignal skyltens färger betyder,
ofta säger något barn:

Gult betyder man ska vara beredd och Grönt att man får lov att gå Rött är Stopp man ska stanna.
                                                                            

Vi läser Kaninsagorna och det är just en som handlar om STOPP
 
Barnen använder kroppsspråket och markerar med handen att de inte vill och detta har barnen visat stort intresse för och är en viktig del i vårt värdegrundsarbete hur man är en bra kompis och att ibland vill man inte leka. 




                                                                  



Barnens nyfikenhet och kreativitet och lust att lära tas tillvara och är ett mål vi har  som vi jobbar med  och vi tar till vara barnens erfarenheter och sätt att tänka när vi samtalar eller skapar i våra grupper.