Ett Matematik brev





 Idag vi har fått ett brev från Idde, 
 
"Jag älskar matematik och varje gång jag fyller år så mäter jag mig och då ser jag hur mycket jag har vuxit sedan förra gången. Denna gång mätte jag mig i morötter, jo jag vet, så tokigt! men det var så kul, jag var 10 morötter lång. jag vill gärna veta hur lång ni är i morötter". Mvh Idde

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklaförståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta, Lpfö/18

Efter vi läste brevet för barnen då blev barnen väldigt nyfikna och ville mätta sig själva  i morötter.
Tillsammans med barnen hämtade vi morötter utanför köket och barnen i tur la sig ner på golvet. Barnen hade en bra samarbete på så sätt att ett barn la sig på golvet medan den andra barnet la morötter bredvid kompisen, sedan räknade barnen hur lång kompisen är i morötter. 

                                                                                                          

                                                                                                                           

Undervisningen utvecklades genom att varje barn skulle rita en morot, klippa ut den och sen mäta sig av de morötter som barnen har gjort själva. 
 några av barnen har gjort egna morötter medan andra barnen började rita och skriva bokstäver. Ett barn som skrev bokstäver började mätta bokstäverna med en linjal.