Fånga barnens intresse



Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla


ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
fantasi och föreställningsförmåga.(Lpfö/18)


Idag delades barnen in i två grupper under förmiddagen, ena gruppen var inne medan den andre var ute. Barnen i de olika grupperna fick titta på boken" Inne på förskolan ärtan".  På den sidan som Ester skulle öppna dörren kom diskussioner upp om  
Vad händer om Ester öppnar dörren? Vart kommer hon hamna då? 
Utifrån dessa frågor fick baren berätta och uttrycka sina tankar samt berätta om vad de tycker att det kommer hända i nästa sidor. 
 
 För att fånga barnens intresse skapade vi pedagoger en magisk dörr av en låda, där fick barnen knacka på lådan och öppna luckan för se vad finns i den. 
När barnen öppnade Lådan då fick de se en lär platta och ett brev från Ester. I brevet står att Ester behöver hjälp och att hon ville att barnen ska titta på den digitala brevet som Ester har skickat till de.
Tillsammans med barnen tittade vi på filmen och då var att, Ester hamnade på en planet som hon viste inte vad är det för planet. 
Tillsammans med barnen letade vi upp fakta om planeten, Vad heter planeten? Hur stor är planeten? Vilken bokstav börjar planeten på? Sedan fick barnen rita SATURNUS planet bokstaven S. I nästa avsnitt kommer barnen att göra Saturnus av papier-maché. 

Här kommer barnens reflektioner
"jag tror när vi öppnar lådan då finns en robot bakom dörren", "jag tror det är en monster som har gömt sig", "det är Ester och hon vill skrämma oss", 
"det är Saturnus planet jag vet", "den har en sån rock ring runt om sig", "planeten har brun färg och den är jätte stor,"



                                                                  


                              
                                                                            



Hur ska vi jobba vidare med solsystemet?
Barnens intresse är stort för  solsystemet därför kommer vi att väva och involvera bokens karaktärer i solsystemet arbete. vi kommer att förberedda en stor svart låda som ska föreställa universum där barnen får skapa och måla sina egna planeter i den. Samt kommer vi att ha projektorn på med solsystemet. Barnen får även ta del av olika korta filmer som handlar om jorden och solsystemet. Med hjälp av lär plattan kommer vi att ha olika spel som är relaterad till vårt fokusområde. Vi kommer även att använda oss mer av TAKK och uppdatera vårt TAKK kunnande inom vårt projekt.