Planteringstid


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
 "förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen"(Lpfö 18)




Denna veckan har vi påbörjat plantera med barnen. Vi har delat upp barnen i mindre grupper då kan varje individ får möjlighet att reflektera, använda sin erfarenhet i sin planta. 

I början fick barnen klippa mjölk kartongerna själva för att skapa deras egna krukor ( med återvinningssyfte bakom). Sen har varje barn designat sin egen kruka med garn på olika färger. 
 Barnen tyckte att det var jättekul att skapa sina krukor.



  

Sen försatte vi genom att titta lite närmare på fröer, försökte känna på dem samt att gissa vad det var för fröer. 
 Barnen samtalade kring hur fröerna ser ut, hur de kändes, hur vi kan plantera dem, hur vi kan ta hand om dem samt hur plantan ska se ut när den växer upp.


   


Där har vi planterat två olika fröer, de var månadssmultron och smörgåskrasse. Barnen var delaktiga att lägga i fröer. 




Medan dess har vi hört massa fina tankar av barnen såsom  " växer de jätte snabb?" , "den luktar ingenting fröken", "ska vi ta dem hem?", "kommer det finnas blommor också på växten?" 
Som avslutning av planteringen har vi vattnat jorden och lämnat i en tillgänglig ställe till barnen, där kan de få möjlighet att följa processen.