Våra upptäckter i mikroägget och filmskapande


Syftet med dagens undervisningssituation är kopplad till den nationella digitaliseringsstrategin (www.skolverket.se) då vi har arbetat med flera av aspekterna som strategin (finns fyra aspekter) grundar sig på. Genom att barnen idag fick testa på att titta på tomma trädgårdssnäcks-skal med mikroägget och då det redan hade konstaterats att det inte räckte med att enbart titta på dem med ögat för att se alla detaljer, har vi arbetat med aspekten "att kunna lösa problem och omsätta dessa i handling". Vi ville se mönster och detaljer på skalen men hur gör vi, jo vi testar digitala verktyg för att se om det kan hjälpa oss. En annan aspekt vi arbetar ofta med är "att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt", vad är det egentligen vi ser på, är det på riktigt eller på låtsas, har detta verkligen hänt, etcetera. När vi skapade filmen har vi använt oss av många olika ljudeffekter, men det är vi som har satt ihop dem, vi hade inte en dinosaurie bredvid oss när vi spelade in det ljudet. Det blev en härlig diskussion om vad som är på riktigt och på låtsas och hur vi skapar. Den sista aspekten som vi har arbetat med idag är "att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier", här blir det tydligt för oss vuxna, att det inte handlar om att kunna en viss app (uppdateringar och utseende förändras ofta vid uppdateringar) utan det handlar om att kunna förstå digitala verktyg. Vad är det då mikroägget gör och hur kan vi nyttja dess egenskaper är frågor som vi funderade på tillsammans. Barnens tankar och reflektioner: måste hålla ägget stilla så vi kan se något, det gör allt större, titta här - det ser ut som en matta. Att arbeta med aspekterna är det som vi idag kallar för att utveckla barnens adekvata digitala kompetens och detta sker både planerat och spontant i vår utbildning här i förskolan. Vi kommer att fortsätta erbjuda barnen att arbeta med mikroägget i flera olika forum samt att ta vidare arbetet och exempelvis skapa analogt utifrån dessa härliga bilder nedan.