Leka med djuren analogt och digitalt
I den nationella digitaliseringsstrategin (www.skolverket.se) är det tydligt att skolväsendet (förskola, grundskola och gymnasie) ska utveckla barns adekvata digitala kompetens. Att utveckla barns källkritiska förhållningssätt och att använda och förstå digitala verktyg och medier är två av de fyra aspekterna som ligger som grund. Hur gör man då detta med yngre barn, jo exempelvis att barnen blir erbjudna att undersöka, leka och utforska digitala verktyg på många olika sätt, att växelverka mellan analogt och digitalt och att skapa och producera till exempel påhittade bilder och därigenom samtala med barnen om bildens autenticitet.
Deras kroppsspråk var väldigt tydligt i utforskandet, de gick fram till väggen med wellpapp och tittade förvånat, log och skrattade. Ett barn tittade misstänksamt på det som syntes på väggen och när barnet upptäckte att det som hände på lärplattan även hände på väggen skrattade han/hon och utbrast ”wow!”, en sådan härlig kommentar och bekräftelse på meningsfull upptäckt och skapande.
I nästa moment blev barnen erbjudna att måla en kartong som ska bli en bondgård. I alla paren så var det de äldsta barnet som ville måla och det yngsta började/fortsatte att utforska appen och djuren, spännande reflektion för oss. Vid färgen fanns även några fysiska bondgårdsdjur som barnen kunde leka med i sitt skapande, vilket de gjorde. De barn som målade, använde djuren i sitt skapande genom att måla på dem, sen fick djuren bada och skrubbas rena för att återigen delta i skapandet.
Vi fortsätter att erbjuda alla barn denna undervisningssituation och arbetar vidare med vårt projekt.