Barnens upptäckter och utforskande!

Här kommer lite information över dem två aktiviteter angående planteringsprojektet som vi har just nu på avdelningen.

Skapande med papier maché:

Barnen tyckte det var spännande att återvinna mjölkkartonger förra veckan och skapa krukor med dem. Denna veckan erbjuder vi barnen att skapa krukor med papier maché. 

1. Vi har först haft en samling då berättar vi om papier maché och att vi ska skapa krukor med det. "Vad är det ? " frågar ett barn. Tillsammans reflekterar vi och pratar om vad en kruka är för något. Barnen relaterar till krukan som de skapade förra veckan samt boken "Castor odlar."  Pedagogen visar via projicering (och under aktiviteten) olika bilder av tekniken, samt bilder på olika föremål gjorda av papier maché (krukor och konst).



2. Pedagogen berättar vad som behövs för skapandet. Tidningar, eller små pappersbitar, tapetklister blandat med vatten.


3. Barnen klipper papper i små bitar. På det viset kan barnen träna på finmotoriken samt koncentrationsförmåga.


4. Pedagogen tar fram plastkrukor då ska barnen klistra papier maché på . Detta underlättar för barnens skapande.

5. Tillsammans blandar vi tapetklister, vi blandar pulvret i vattnet och rör ihop. ”Det är äckligt”, ”Kladdigt!, ”slime” säger barnen.


Vi erbjöd penslar och handskar till barnen. En del barn tyckte inte om att bli kladdiga därför vi erbjöd handskar.



Vid flera tillfällen har vi haft högläsning med boken "Castor odlar". Med TAKK (spade, skål, kruka, låna, plantera och böna). Vi läser i smågrupper då kan pedagogen fokusera på enskilda barn samt ge barnens bättre utrymme till att uttrycka sig. Barnen var nyfikna och tyckte om sagan. Barnen tecknade och visade intresse för de tecken pedagogen visade.