Droppen - Vi leker och matematiserar!

 Den grundläggande utgångspunkten använde vi i utformning av matematik leken vårt projekt bok ,   "Alla tre på utflykt" som skrevs av Maria Nilsson Thore. 


Bokens illustration gav oss inspiration till att väcka barnens nyfikenhet kring geometriska former som kan hittas bland de livliga och beskrivande bilderna. Tillsammans med barnen har vi observerat illustrationen av "Ärtans" ryggsäck som packas inför utflykten. 



Reflektion kring bilden utvecklade samtal om geometriska former (kvadrat, cirkel, rektangel, triangel), vilket ledde till att erbjuda barnen möjlighet att förverkliga sina reflektioner vidare genom skapande, med hjälp av tuschpennor och spännpapper. För att konkretisera skapande fick barnen urklippta geometriska formar, vilka användes som ritmallar i den vidare bildmässiga reflektionen.


Utifrån barns perspektiv fick tringlar, kvadrater, cirklar och rektanglar sina nya funktioner och varje av de formarna berättar sin egen berättelse. 
En röd triangel blev en "svamp"!

 Medan en cirkel fick förvandlas till en "flygande sparkcykel"! 




Den här specifika undervisningstillfälle har skapat utrymme för barnen att uppvisa sina fantasi förmågor genom ett konkret handling. Reflektioner om geometriska formar förvandlades utifrån kreativitetens aspekt  i tecknade berättelser, sedda utifrån barns perspektiv, vilket igen kan påpeka på läroplanens avsikter att utbildningen ska ge barnen utrymme för egna initiativ, utveckling av fantasi och kreativitet. (Läroplan för förskolan 18, 2018, s. 11)