Barnens egna berättelser



Barnet erövrar gradvis språket i samspel med sin omgivning. denna erövring kallas på engelska emergent literacy. Med detta menas att barnet, via sina möten med olika texter i olika sammanhang, i förlängningen kommer att utveckla sin läs- och skrivförmåga. Enligt forskaren Carina Fast är ett tidigt steg i barnens skriftspråkliga utveckling att de kan känna igen bilder och symboler som till exempel möter bilderböcker. Vidare lär sig barnen nya ord och språkets uppbyggnad när de lyssnar till berättelser.

 Barnens egna berättelser om den Gula monsters familj  

Bern nummer 1; "Mamma monster kammar stora systers hår och det gör ont och hon säger ajj ajj ajj. Pappa monster säger hahahahahaha och skrattar. Stora bror skrämmer den lilla monster och skrattar".

Barn nummer 2; "Monsters  familj leker tillsammans, stora bror skrattar och den lilla monster vågar inte prata. Det gör ont när mamma kammar håret och stora syster säger stopp, då säger mamma till stora syster gå till dit rum".

Barn nummer 3; "jag ser den gula monster som har inte röst och den är fast i hjärtat och rösten har försvunnit. Hon ska rita eftersom hon kan inte prata. Hon ska börja skolan och hon ska skriva bokstäver. Sen ska hon gå till lekplats och där var det mycket monsterspår".