Ett brev från gula monster


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap(Lpfö)


Att prata om monster, att leta efter monsterspår och att hitta på egna sagor om monster är barnens sysselsätt på blixten dessa veckor. Barnen berättar varje dag olika händelser och historia om monster, att vad gör monster på kvällar hemma hos de, här på förskolan, skogen eller på lekplatser. Det är väldigt spännande och roligt att lyssna på barnens egna berättelser. 

Fantasi öppnar dörrar till nya världar. Den hjälper oss att förstå andra människor, driver oss att ständigt uppfinna nytt och ifrågasätta. Fantasi gör det omöjliga möjligt. Att vårda den fria, lekfulla och ibland fullständigt galna fantasin hos ditt barn för med sig massvis med fördelar(Malin Bergström)

Denna vecka har vi fått ett brev från den Gula monster. Hon har ritat en teckning och barnen fick titta på teckningen och berätta vad den gula monster vill säga genom sin teckning. 
" jag tror att de har lämnat våra cyklar, jag tror attde har lämnat bara en cykel, den huset är förskolan så jag tror de har lämnat cyklarna i förrådet,  jag tror att de har varit på vår förskolan igen och de har busat igen