Penseln är hennes röst

Mål; Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra 
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära (Lpfö98 Rev. 2018)

Här är ett litet monster som har sitt eget sätt.
Hon gör inte som de andra men för henne är det rätt.
Är det dags att kliva in är det hon som kilar ut.
Hon vill gå sin egen väg, för den tar aldrig slut.


Under veckan  började vi med att presentera den "Gula monsters"  karaktär. En monster som kan inte prata och penseln blir hennes röst och därför hon uttrycker sig genom att rita/måla.
 
Gula monsters karaktär väckte funderingar hos barnen. Barnen började och ställde frågor såsom;  "finns det någon som inte kan prata? hur gör man då? hur ska vi förstå de? ska vi rita till de? mm. 
Tillsammans med barnen tittade vi på teckenspråk skola, där alla barn och pedagoger kommunicerade  genom att använda bara teckenspråk. Sedan pratade vi mycket om olikheter, att vi människor är olika men lika bra. 
vi diskuterade mycket om meningen "penseln är hennes röst" vad betyder den? "det betyder att måla, att hon kan inte prata, att monstren har ingen röst".

Vi avslutade undervisningen med att barnen ritade teckningar till den gula monster, så när monstren ser barnens teckningar så hon förstår  att barnen vill ha sina teckningar tillbaka:)