kategorisera och räkna


Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp(Lpfö 18)

 vad säger forskning om matematik i förskolan?
Doverborg och Pramling Samuelsson anser att matematiken finns överallt i barnets närmiljö och vardag. Författarna vill också förmedla att samspelet mellan barn och pedagogen i förskolans dagliga rutiner, skapas det matematik som med lätthet kan synliggöras för barnet. Det innebär också att barn kan använda sin egen kropp för att förstå matematiken. I exempelvis genom att se hur många händer de har, räkna fingrar fötter, ögon, näsa och mun osv. När förskollärarna samtalar om vilken dag det är, talar om dagens datum, berättar sagor, sjunger sånger, säger ramsor och räknar alla barn är 10 detta en början till matematik. Ett osynligt matematiskt intresse väcks hos barnet.


Under veckan var Blixtens barn på olika utflykter till närområde, lekplatser och skogen. Höstens  härliga färger fångade barnens intresse och några av barnen började samla löv i de olika färger. Genom att göra fyra kvadrater sorterade vi löv efter dess färg sedan började barnen räkna. Vi hade mest orange löv, mindre röd löv, och likadana gröna och gula löv. 

Några av barnen blev uppmärksamma på att färger på löv var  samma som  monsters färger, då sa de;

 "titta det är monster färger, ja jag tror monster har varit här och målat alla löv, monster har varit hemma hos oss också, de har smugit in hem till oss och har tagit mammas nycklar och tog min cykel också, men vi har inte den blåa löv som blåa monster, varför finns det inte blå löv jag ska gå och hämta mat till monster så de kan äta på kvällen när de kommer hit, ja så de blir inte hungriga? Då sprang några av barnen för att hämta mat till monstren genom att plocka bär och kastanjer.  

                                                                                        



                                                                

                                                                                       

Vi kommer att fortsätta att fånga och uppfölja barnens intresse och nyfikenhet .