REGNBÅGEN - Lekfullheten - att fånga barnens intresse!

"Den magiska lådan"

Det var en gång en alldeles för grön gård på en alldeles för lekfull förskola! Gården ekade på morgonen av barnens magiska ord: "BABA-BA-BA-BA , BU-BU-BU-BU-BU, BO-BO-BO-BO" ! I den gemensamma leken trollade de Regnbågens barn med ord och rörelse det gula monster!


Innan vi började den gemensamma leken med gula monstret upptäckte vi ett brev! Brevet var alldeles för stort , vitt och inpackat i ett kuvert! 

" Det är ett brev" , hördes barnens nyfikna röster! 

"Varför skickar den brev till oss"?! -undrade fröknarna blygsamt! 

"Han vill att vi ska vara hans vän!", ropade glatt en mild röst. 

Vi bekräftade den underbara tanken och öppnade brevet snabbt med hoppfulla tankar att vi hittar våra svar på den skrivna vita pappret. Där väntade på oss en  alldeles för kryptisk teckning med bokstäver!


"En karta..."

"Det är en karta, den gula monster har ritat en karta till oss!" - snabba som havets vågor flög tänkande röster genom gårdens grönska. Ekande röster fångade vi i en för alldeles  trångt hörn av den glittriga magiska lådan och fortsatte att samtala om den alldeles för kryptiska kartan... En cykel, en väg, ett hus och en text... "Monster har ritat var han har lämnat våra cyklar..."!

"Vi måste leta efter de!" - förhoppningsfulla tankar skapades medan fröknarnas blickar uppslukades av glädje! Samma eftermiddag  bestämde vi att följa upp kartans ledtrådar och hitta våra cyklar! Vi tackar dig, du  alldeles för lekfulla gula monster!



LPFÖ (2018, 18, s. 8): "Lek ska ha en central plats i utbildningen. Lek stimulerar fantasi och inlevelse, utmanar till samarbete och problemlösning, samt utvecklar förmåga att tänka i bilder och symboler."