Parallelläsning


Denna vecka har vi erbjudit båda Solstrålens och vindens barngrupper till parallelläsning. Det har varit på engelska-arabiska.




 Det var skoj för barnen att de fick spela på trumman, det var koppling till boken.

 

Det var spännande för de arabisk- och engelsktalande att lyssna på deras modersmål. Barnen som varken talar arabiska eller engelska visade stort intresse att lyssna på ett helt annat språk.
 
Under läsningsstunden har vi (pedagoger) ställt frågor om några ords meningar på svenska till exempel (carot),(monky), många av våra barn har svarat (morot), (apa). HÄRLIGT 😃😃.
Vi har räknat på alla tre språk (svenska, arabiska och engelska) till tio. 

Syftet med parallelläsning att utveckla barnens språk och visa skillnaden mellan olika språk. Det handlar även om att höra olika språkmelodier och skapa intresse för andra kulturer. 

( Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter) (Lpfö18)

( Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla båda svenska språket och sitt modersmål.) (Lpfö18)