"Skolgruppen": experiment med is/vatten
Vad vi behöver: karamellfärg, formar och vatten. + glitter & paljetter.
Idag har vi samling och experiment tillsammans med barnen. De fyller på formarna med vatten och färg. Vi diskuterar,
reflekterar samtalar om vad som kommer hända när det är minus grader ute. Vad är minus grader? Vad är plus grader? Är det plus eller minus när det regnar? "Det är kallt när det regnar." säger dem. Men är det plus eller minus ute när det är snö eller is? " ja! det är jättekallt!". Barnen uttrycker sig att minus grader är det snö och is, och plus grader är det vatten. eftersom vädret har blivit milt igen då håller vi experimentet inne på gamla droppen och vi bestämmer oss för att använda frysen istället. Frågan till barnen: om jag lägger formarna fyllda med vatten i kylen, kommer det bli is då? "Nääää" var ska man lägga dem då? " i frysen". Är det plus eller minus grader i frysen? " minus" säger barnen. Dags att sätta igång och utföra experimentet. barnen fyller på formarna. de blandar de olika färgerna då passar vi på med samtala om färgerna . Vad blir det när man blandar gul och blå? " grönt! " och ser det samtidigt. Barnen lägger i glitter och paljetter i vattnet och lägger märkte till att glitter flyter och de stora paljetterna sjunker.
”– nyfikenhet, kreativitet och
lust att leka och lära,
_förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik." Lpfö.18.
_förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik." Lpfö.18.