Vinden: Vi spårar!

 

Två av pedagogerna på Vinden går utbildningen Barns delaktighet och utforskande.
En av uppgifterna är att arbeta med naturvetenskap utifrån ett verb. Då barngruppen har gått på bajsjakt några gånger har vi valt att utveckla det.
Verbet vi valt att arbeta med är SPÅRA.

 

På dagens spårning hittade vi förutom kaninbajs ett stort hål.
”Titta, kaninhål!”
Men hur kunde vi vara säkra på att det är just kaniner som bor i hålet? Vi började leta spår runt hålet, och minsann, vi hittade kaninbajs!
Slutsats från ett av barnen: ”Då MÅSTE det vara en kanin som bor där!”  
Pedagogen svarade: ”ja tänk vad tokigt om man går och bajsar utanför någon annans hus.” Det tyckte alla.

 

 

På äldrebarnsamlingen hade vi reflektion våra om upplevelser och erfarenheter av kaniner.
Vi tittade på bilder av kaniner och berättade vad vi visste om dem.

-stora och små

-långa öron

-jag gillar kaniner

-tre ben, nä fyra

-hoppar kaninen, högt i gräset


Vi va bestämt överens om att kaniner inte har kläder som oss, men vad har de istället? Det vet vi inte riktigt. Det får vi ta reda på!

 

Men hur springer kaniner? Vi visade varandra vad vi trodde. Alla gick på två ben, någon hoppade. Vi kollade på filmer av springande kaniner och försökte härma dem. Till slut hade vi ett helt gäng kaniner som hoppade runt på alla fyra.