Vinden: Vi spårar!
Två av pedagogerna på Vinden går utbildningen Barns
delaktighet och utforskande.
En av uppgifterna är att arbeta med naturvetenskap utifrån
ett verb. Då barngruppen har gått på bajsjakt några gånger har vi valt att
utveckla det.
Verbet vi valt att arbeta med är SPÅRA.
På dagens spårning hittade vi förutom kaninbajs ett stort
hål.
”Titta, kaninhål!”
Men hur kunde vi vara säkra på att det är just kaniner som
bor i hålet? Vi började leta spår runt hålet, och minsann, vi hittade
kaninbajs!
Slutsats från ett av barnen: ”Då MÅSTE det vara en kanin som
bor där!”
Pedagogen svarade: ”ja tänk
vad tokigt om man går och bajsar utanför någon annans hus.” Det tyckte alla.
På äldrebarnsamlingen hade vi reflektion våra om upplevelser och erfarenheter av kaniner.
Vi tittade på bilder av kaniner och berättade vad vi visste
om dem.
-stora och små
-långa öron
-jag gillar kaniner
-tre ben, nä fyra
-hoppar kaninen, högt i gräset
Vi va bestämt överens om att kaniner inte har kläder som oss,
men vad har de istället? Det vet vi inte riktigt. Det får vi ta reda på!
Men hur springer kaniner? Vi visade varandra vad vi trodde. Alla
gick på två ben, någon hoppade. Vi kollade på filmer av springande kaniner och
försökte härma dem. Till slut hade vi ett helt gäng kaniner som hoppade runt på
alla fyra.