Vinden: Vi fortsätter spåra

 

I snön hittar vi massa spännande spår!
Framförallt från människor. Men hur vet vi att det är från människor?
”Jooo… jag gick här innan, det är mina!”
Vi gör fotavtryck och jämför. De är likadana! Vi diskuterar mönstren från de olika avtrycken.

”Titta sträck!”
”Jag har prickar”
”Men! Jag har inget!”

 



Vi hittar även andra spår! Ett är mycket minde än våra fotspår. Vi vet inte vad det kan vara för något som har gått här. Vi tar foto på det och ska jämföra det böckerna vi har på avdelningen sen. Fortsättning följer…


 Utdrag från läroplanen:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

- förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.

- förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.