Blixten: Monster skogen

I läroplan för förskolan står det att vi ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för sin egen roll i naturens kretslopp och utveckla sitt kunnande om växter och djur. Därför är det viktigt att vi pedagoger erbjuder barnen rika och varierande naturupplevelser i olika sammanhang. vi pedagoger måste inte kunna allting men vara med och väcka barnens nyfikenhet och tillsammamans med barnen utforska och undersöka. Genom naturupplevelser stimuleras barnens olika sinnen och i vårt samspel med barnen skapar vi sammanhang genom konkreta naturupplevelser.

                               vad säger forskning om undervisning utomhus?
"utomhus skapas, genom att upplevelsebaserat lärande där alla sinnen aktiveras, ett lugnare lärklimat än inomhus. Vi inte bara ser utan smakar, luktar, känner och berör. kunskaperna går in via hela kroppen och blir mer bestående och hållbara. (Anders Szczepanski)

I tisdags åkte vi buss till käglinge natur område , som barnen kallar för "monster skog"  utflykten skapade positiva upplevelser så att barnen började undersöka och förundra sig över naturen och bekanta sig med både växter och djur/småkryp. Dessutom fick barnen träna på sin grov motorik som t.ex. springa, balansera, och klättra. 

Förra gången när vi var i monster skogen gömde barnen en plats mugg och ett päron i kojan. Det var den första som barnen ville leta efter när vi gick ditt igen i tisdags. 
  Nedan kommer barnens reflektion när de fick hitta sakerna :)

                                               vi sitter i bussen och det är alltid kul att sitta längs backs:)


                                                    här balanserar vi på trä stockar som är lite höga 

                                                      "jag balanserar som en katt:)"


                                                  "jag sitter i monster huset och här är inga monster" 

                         "ojjj monster har ätit päronen, jag tror det är en  liten monster, en Babies monster" 


                                            "titta vad monstret gjorde, han har krossat muggen"

                                                      "titta jag hittade monsters kudde"

                                         "ojjj titta här vad jag hittat ,ett monster skelett"