Uttrycka känslor och fantisera

 Temaboken "vi är monsterbarn"  av Ewa Whitebrook . Boken handlar om sex olika mönstrar och varje litet monster med olika egenskaper; ett är tyst, ett blir aldrig trött, ett har ingen vän- känslor och egenskaper vi alla kan identifiera oss med. Alla monsterbarn är olika men i slutändan lyckas de hitta sin alldeles egen plats. 

För att fånga upp barnens nyfikenhet som de hade visat när vi var i natur områden samt att kunna följa upp deras intresse har vi erbjudit barngruppen  olika aktiviteter både inomhus och utomhus för att ge dem möjlighet att utrycka sina känslor, tankar och fantasi. 

Barnen delades i mindre grupper och varje grupp fick berätta och beskriva vad är en monster? hur ser ut en monster?. Sedan fick barnen måla monster och uttrycka sina känslor samt använda sin fantasi. 


                                                        
Barnens reflektion kring sitt skapande:
"Jag kan göra en läskig monster, min monster har klor, ben och stora ögon". "Jag gör en gul monster och min monster ska ha trädgård och min ska vara annorlunda". "min monster har två ögon, en stor en stor och en liten". "Min monster är snäll. jag har sett en liknande monster i skogen men den var inte gul". "Jag gör stor huvud på monster"." Jag gör glad och snäll monster sen jag mätta monstret" .

                                                                                    


Barnens fantasi och kreativitet följde med oss till skogen där hittade de!!1

                                                                                        
ute i naturen hittar barnen monster hus, monster tand och monster mat:)