REGNBÅGEN - Vi uppmärksammar och samtalar om den gula färgen!



LPFÖ, 18, 2018 (s. 9, s.14) : "Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjligheter att utforska, undersöka, beskriva och bearbeta sina upplevelser om världen omkring sig, men samtidigt ligger i en förskole uppdrag att ge barnen förutsättningar att utveckla en nyanserad ordförråd samt förmåga att berätta, uttrycka tankar, ställa frågor och kommunicera i olika sammanhang.


I samband med vårt projekt uppmärksammar vi  och letar efter monster färger i våra närmaste miljöer. Idag fick vi i en monster uppgift att hitta den gula färgen på förskole gården. Jaktens utgångspunkt hittade vi bakom den stora gröna kullen och vi  började leta efter de gula föremål. Det första som upphittades var den här lilla runda stubben som minnas väldigt många snabba hoppande fötter. 



Vidare uppmärksammade barnen trädens löv som har redan börjat få sin nya färg, som orsakade att vår samtal fick en annan form. Jakten efter färgerna upplyste om samtal om nuvarande åretstiden, vilket uppmärksammades av barnens utforskande blickar. I samtal belyser vi fram begreppet "GUL" som höstens framträdande färg och  genom att benämna de huvudsakliga egenskaper som beskriver årstid "HÖST" skapar vi möjligheter för att barnen ska kunna utveckla förståelse för årstidens ombyte av färger i naturen, men samtidigt ger vi barnen möjligheten att utveckla förståelse för begrepp som ingår i ett sammanhang.




     Vidare har vi uppmärksammat på många olika nyanser av den gula färgen som:


 Stilla sittande "HÄST"... eller


Ett litet gult "HUS"!