Undersöka begrepp med rörelse, dans och estetik.
I tisdags och onsdags fick alla 5åringar på Blixten och regnbågens avdelningar åka buss till kulturhuset för att titta på föreställningen "HÅL".
HÅL, VRÅL, TVÅL,
vi letar oss in och sticker ut
framför, bakom och genom hål
ser vi spår
Hål är gränsen mot andra sidan
vad finns där?
vem blir jag här och
vem blir jag där?
föreställningen handlade om
var finns hål?
vad är ett hål?
vad kan det bli?
syftet med föreställningen att upptäcka och undersöka ord och bokstäver genom att använda våra kropp och sinne.
När vi var framme fick barnen ett uppdrag att titta runt omkring sig och hitta "HÅL" ute på kulturhus gården.
Vi började med att uppmärksamma dem hål vi omges av, både nära och längre bort. Sedan fick barnen göra "HÅL" bokstäver med sina kropp samt dansa.
Vi följer rockringar för att komma fram till första äventyrs rummet
Barnen fick reflektera och berätta om de ser ett hål på sin kropp eller kläder
barnens reflektion;
Andra rum fick barnen bygga hål genom att använda wellpapp/kartonger. Barnen fick samarbeta och då kom diskussioner upp om hur man kan göra ett hål genom att använda de stora kartonger!!
jag har ett hål på min näsa, jag har hål i min öra, och min navel. jag har hål på mina strumpor, jag har fickor och det är ett hål,
Ett Rum med "HÅL"
I rummet var massa wellpapp med stora hål i. barnen fick ta sig in och ut ur olika hål.
Barnen provade och testade olika tekniker . Efter olika försök kom de på, att göra ett hål då måste finnas mellanrum mellan kartongerna
genom att samarbeta fick barnen göra massa hål, sen fick de ta sig in och ut ur olika hål
Vattenhåls rum
I vattenhåls rummet som var sista rummet fick barnen sätta sig ner och lyssna på en saga som handlade om massa "HÅL"
Utifrån barnens reflektion och samtalar som följde med oss till förskolan kring ” Hål” begrepp , vad detta innebär och hur det stavas, fortsatte vi med att arbeta med bokstäver
Där fick barnen bygga upp ordet ”Hål” , ta bort en bokstav och försöka uttala vad det blev för ord då.