Undersöka begrepp med rörelse, dans och estetik.

I tisdags och onsdags fick alla 5åringar på Blixten och regnbågens avdelningar åka buss till kulturhuset för att titta på föreställningen "HÅL". 

HÅL, VRÅL, TVÅL, 
vi letar oss in och sticker ut
framför, bakom och genom hål
ser vi spår 
Hål är gränsen mot andra sidan
vad finns där? 
vem blir jag här och 
vem blir jag där? 

föreställningen handlade om 
var finns hål?
vad är ett hål?
vad kan det bli?

syftet med föreställningen att upptäcka och undersöka ord och bokstäver genom att använda våra kropp och sinne.



När vi var framme fick barnen ett  uppdrag att titta runt omkring sig och hitta "HÅL" ute på kulturhus gården.
Vi började med att uppmärksamma dem hål vi omges av, både nära och längre bort. Sedan fick barnen göra "HÅL" bokstäver med sina kropp samt dansa.





  Barnen fick gå in igenom ett "HÅL" som var en rockring.



                          Vi följer rockringar för att komma fram till första äventyrs rummet 



                                                                  "HÅL" på vår kropp 
                     Barnen fick reflektera  och berätta om de ser ett hål på sin kropp eller kläder

                                                                  barnens reflektion;
jag har ett hål på min näsa, jag har hål i min öra, och min navel. jag har hål på mina strumpor, jag har fickor och det är ett hål, 

                              Ett Rum med "HÅL" 
I rummet var massa wellpapp med stora hål i. barnen fick ta sig in och ut ur olika hål.








Andra rum fick barnen bygga hål genom att använda wellpapp/kartonger. Barnen fick samarbeta och då kom diskussioner upp om  hur man kan göra ett hål genom att använda de stora kartonger!! 
Barnen provade och testade olika tekniker . Efter olika försök kom de på, att göra ett hål då måste finnas mellanrum mellan kartongerna 



genom att samarbeta fick barnen göra massa hål, sen fick de ta sig in och ut ur olika hål




Vattenhåls rum 
I vattenhåls rummet som var sista rummet fick barnen sätta sig ner och lyssna på en saga som handlade om massa "HÅL" 



Utifrån barnens reflektion och samtalar som följde med oss till förskolan kring ” Hål” begrepp , vad detta innebär och hur det stavas, fortsatte vi med att arbeta med bokstäver 
Där fick barnen bygga upp ordet ”Hål” , ta bort en bokstav och försöka uttala vad det blev för ord då.