Arbetet i köket

Här i köket på solglimten jobbar jag mycket med varierade måltider! I malmö stad jobbar alla kockar efter ” ät S.M.A.R.T” modellen. Detta innebär Större andel vegetabilier, Mindre tomma kalorier, Andelen ekologiskt ökas, Rätt kött rätt grönsaker, Transportsnålt. För att uppnå detta varierar jag måltiderna med mycket vegetariskt och följer livsmedelsverkets tabeller för hur ofta barn får äta vissa råvaror i veckan. När jag planerar veckans meny varierar jag fisk minst en gång i veckan, mycket vegetariskt och ibland kyckling eller nötkött. Jag arbetar utifrån att använda så lite socker jag kan i maten och mindre salt då livsmedelsverket rekommenderar det. När jag planerar frukost försöker jag variera mellan bröd, påläggen, yoghurt och annat barnen kan uppskatta, medans när jag planerar mellanmål försöker jag nu tänka på att göra smidig mat barnen kan äta utomhus samtidigt som jag försöker laga mycket varmt mellanmål så dem håller värmen i kylan t ex nyponsoppa eller varma mackor.  

 Jag försöker även ta in tips och råd från barnen för att få en större inblick av vad dem vill ha samtidigt som jag testar nya matupplevelser för barnen, detta kommer även göras genom ett matråd  där barnen får vara med och tycka till om maten.

Nu under jul kommer jag även arbeta med pedagogerna för att få in barnen i köket och hjälpa till att julbaka. Jag jobbar och kommer fortsätta jobba med pedagogiska måltider. För att locka barnens sinnen leker jag mycket med konsistens och påbörjar lek och lär med mat dem kommande veckorna. Detta innebär t ex gör din egen gubbe på mackan, något som skapar matlust och förståelse för att mat kan vara roligt och intressant.  Här kommer även några bilder från mellanmål jag gjort i veckan.