Blogg in / Dropp in 47

Hej på er alla föräldrar!
Med digitala drop in passar vi på att ge er en fördjupande bild om vårt utbildning som sker på Blixten.
Vi arbetar utifrån två utvecklingsområde: 

1. Sagans magiska möjligheter till språkutveckling

2. Digitalt meningsskapande i förskolan,

 Utifrån första utvecklingsområden erbjuder vi barngruppen olika aktiviteter som syftar till språkförståelse, ökat ordförråd, utveckla barns förmåga för skriftspråket, symboler, utmana barns fantasi och förmåga att uttrycka sina tankar och känslor.

Vi följer barns intresse och nyfikenhet, vi utgår ifrån deras reflektion för att planera våra kommande aktiviteter, på detta sättet kan barnen känner sig delaktiga och har inflytande på förskolan. 

I utbildningen tar vi hänsyn till varje enskild barn utifrån sitt behov och intresse. Vi arbetar för att varje enskild barn ska få stöd och hjälp utifrån sitt behov och får möjlighet att utveckla sig vidare både språkligt och socialt.  

Utifrån andra utvecklingsområdet strävar vi efter att barnen ska får möjlighet att utveckla sin förmåga och sina kunskaper kring digitala verktyg och att det ska vara tillgänglig material precis som andra material i utbildningen.


På blixten delar vi barngruppen i tre olika grupper, då får alla barn möjlighet att uttrycka sin åsikt i  diskussioner och reflektioner samt att utbildningen kan anpassas till barnens olika nivåer. 

Vi har erbjudit barngruppen högläsning på olika sätt. Högläsning med hjälp av digitala verktyg såsom projektor och dokumentationskamera vilket ger barngruppen möjlighet att lyssna, berätta och reflektera kring bilder och tankar.

Vi har även erbjudit barngruppen högläsning i samband med skapande, såsom lera, rita, måla mm. Där får barngruppen möjlighet att uttrycka sina tankar och förståelse i sin teckning och skapande som gör att barnen utvecklar sin fantasi förmåga.

Vi har även olika fakta böcker om insekter som barnen har visat intresse för både i boken och på utemiljön. Barnens intresse har lett till att vi lärt oss nya TAKK-tecken om insekter, ta bilder på hittade insekter, jämföra tagna bilder med böcker. Då letar vi likheter och olikheter såsom färger och storlekar.

Ett fokusområde är digitala verktyg där barnen är producenter istället för konsumenter. I de apparna vi valt att arbeta med krävs det att baren är aktiva och skapar någonting, de blir producenter. 

De skapar sina egna memory i Mymemo genom att ta bilder på olika saker och spela in sin röst om vad saken heter , testar olika instrument och skapar melodier i Garageband samt dokumenterar sin vardag med kameran.

 Det är så härligt att uppfölja barns lärande och utveckling för tekniken, höra deras reflektioner på hur saker och ting fungerar samt hur de samarbetar och dela med sig sina kunskaper och erfarenheter.

Till slut tackar vi er att vi har fått möjlighet att vara en del i era barns dagar, Vi kommer hålla er uppdaterat på allt som sker på förskolan och som leder till barns utveckling.

Ni får ha en trevlig helg 😊