V 47: Sammanfattning , hur ser en dag ut på Regnbågen.

Så här ser  en dag ut på Regnbågen.

Vi välkomnar barnen på regnbågen, samtidigt pågår frukostbuffén på solstrålen. (  båda avdelningarna samarbetar). strax efter frukost , eller vid frukost tiden ( anpassat till dagens översikt, antal personal, antal barn) går vi ut med barnen.  Vid ca 9.15 då  barnen är på plats börjar vi vår verksamhet. vi kallar på regnbågen barnen (  med hjälp av TAKK tecken) och samlar barnen vid stockarna längst in på stora gården. därefter börjar vi med vår samlings sång " hej allihopa" och tillsammans med   barnen räknar vi hur många vi är. 
Sedan  börjar vi förklara för  barnen vår planerade aktivitet kopplad till vårt projekt " Kurran och Pigan) medan de äter frukt. sånger och diskussioner sker vid denna stunden med.
Vi delar barngruppen i 3 små grupper för att kunna genomföras en djupare undervisning och kunna se varje barn i sin utveckling. Vi  anpassar  också till 2 barn grupper när det behövs så som vi anpassar aktiviteter till det med . Syftet är att kunna vara närvarande och låta barnen ta med plats och vara trygga.

När klockan närmar sig 11 äter vi lunch på avdelningen. barnen har fasta platser vid  bordet för att skapa trygghet och rutiner för varje barn.
Efter lunchen samarbetar vi  med solstrålen vid uppe vilan. frialekar såsom aktiviteter erbjöds till barnen. Högläsning på regnbågen  i 2 grupper sker vid första tiden på uppe vila Detta för att främja "Sagans magiska värld"de flesta av våra  aktiviteter sker just nu ute. men vi delar barnen även  i små grupper för att kunna genomföra aktiviteter inomhus då det finns utrymme och ingen trängsel.

 Ca kl 14  har vi mellanmål. då samarbetar vi fortfarande med solstrålen. Mellanmål sker så mkt som möjligt  utomhus på lilla gården . därefter fortsätter vi vår verksamhet med olika anpassade aktiviteter i anpassade grupper för att kunna hjälpa och vara nära barnen. så småningom samlas barnen på stora gården där alla avdelningar träffas och välkomnar vi föräldrarna som hämtar barnen.

 NB: För att ge ännu mer stöd i kommunikation mellan pedagoger och barnen använder vi Takk tecken såsom bildstöd. våra aktiviter, projekt, verksamhet följer läroplans mål och riktlinjer.