Vinden: Varför har vi samling varje dag?

 Vårt fokus denna terminen har varit att skapa en bra gruppdynamik och en god lärandemiljö för barnen.

Vi har en pedagogisk samling varje dag där upplägget på samlingen alltid är likadant, för att skapa en trygghet för barnen så att de vet vad som kommer att hända.

På samlingen har vi tre moment: sångstund, genomgång av strukturschema och fruktstund.
Nedan går vi igen de tre momenten djupare.

Vårt sångmoment består av tre delar: Godmorgonsång, namnsång och barnens val.

När vi samlas i ringen börjar vi klappa på knäna och när alla hittat takten sjunger vi vår godmorgonsång som en tydlig start på samlingen.
"Godmorgon godmorgon nu ses vi igen. Nu är vi tillsammans på Vinden igen."

Efter det sjunger vi vår namnsång, även då klappar vi på knäna.
"Klapp klapp i ringen här, vem sitter där." 
På "där" pekar en pedagog på ett barn och vi ropar barnets namn. 
Vi sjunger i tur och ordning om alla i ringen. Både för att alla ska känna sig sedda och för att vi ska lära oss varandras namn.

Efter de två sångerna vill barnen oftast sjunga björnen sover. Det är spännande när vi byter ut björnen mot dinosaurien, hajen eller katten, allt efter barnens önskemål. Vi har pratat mycket om hur djuren låter när de vaknar, att de ryter, inte skriker. Nuförtiden har vi ett helt gäng nyvakna rytande djur.

Genom att sjunga utvecklas bland annat barnens ordförråd, munmotorik och musikalitet. 

Efter sångerna  går vi igenom dagen med vårt strukturschema. Ett kort dras från vår röda väska och vi berättar vad vi ser på kortet, som sedan sätts upp i kronologisk ordning på tavlan. På så sätt kan vi lätt se vad som ska hända under dagen.

Slutligen äter vi frukt. Pedagogerna berättar med stöd av TAKK-tecken vilka frukter som serveras idag. Därefter berättar barnen i tur och ordning vilken frukt de är sugna på. Då tränar vi på att vänta på vår tur och att göra egna val. När vi äter frukten samtalar vi om det som är aktuellt för oss just nu.
Barnen utmanas att tala inför varandra samt att lyssna på varandra.